جستجوی محصولات و مطالب
پیشرفت ویدئو پروژکتور ها قبل از اختراع رایانه ها تا به امروز
پیشرفت ویدئو پروژکتور ها قبل از اختراع رایانه ها تا به امروز

امروزه ویدئو پروژکتور ها نقش مهمی در خانه ها , فروشگاه ها , همایش ها و مکان های آموزشی دارند , در چند دهه اخیر ویدئو پروژکتور ها رشد چشمگیری را در پی داشتند و به واسطه این رشد در کسب و کار ها و زندگی روزمره انسان ها نقش بسیار مهمی دارند.

شاید جالب باشد که بدانید ویدئو پروژکتور ها قبل از اختراع کامپیوتر ها وجود داشتند که خیلی از آن ها زمینه ساخت پروژکتور های جدید را فراهم می سازند, در لیست زیر تعدادی از این دستگاه های شگفت انگیز رو میبینید

  • فانوس جادویی - سال 1659 , دانشمند هلندی هویگنس
  • ماتقونی - سال 1756، فیزیکدان سوئیس و مهندس لئونارد ایلر
  • مگاسکوپ - سال 1872 - ژاک چارلز، دانشمند فرانسوی

پیشرفت ویدئو پروژکتور ها با اختراع رایانه

رایانه ها در دهه های 1940 تا 1960 پیشرفت چشمگیری داشتند , این پیشرفت موجب شد تا نسل جدیدی از ویدئو پروژکتور ها که از مکانیزم نوری و لامپ ها برای نمایش تصاویر استفاده می کردند به بازار عرضه شوند.

یکی از اولین پروژکتورهایی که در طول این دوران محبوب شد، پروژکتورهای اسلاید بودند. این پروژکتورها برای ساخت اسلایدهای عکاسی شفاف بر روی صفحه نمایش استفاده می شوند. نور از یک منبع مانند یک لامپ رشته ای رشته ای یا نور افقی با استفاده از منعکس کننده ها به اسلاید 35 میلی متری از طریق یک لنز متراکم هدایت می شود. نور از طریق اسلاید بر روی یک لنز تمرکز گذاشت که یک تصویر بزرگ روی صفحه نمایش گذاشت. اسلایدها حاوی تصاویر خانوادگی یا مواد آموزشی هستند. در این دهه پروژکتورهای اسلاید در مؤسسات آموزشی و همچنین خانه ها رایج شده است.

old videoprojectorsold video projectors

پروژکتورهای سربار
پروژکتورهای جانبی یا OHP ها یک نوع پروژکتورهای اسلاید هستند. آنها چند سال پس از پروژکتور های اسلاید معرفی شدند. کار کردن یک پروژکتور سرامیکی شبیه به پروژکتور اسلاید است. نور از یک منبع مانند یک لامپ هالوژن با قدرت بالا از طریق یک لنز متراکم شده بر روی جسم برای نمایش تصاویر روی صفحه نمایش داده می شود.

با این حال، این پروژکتور ها به جای اسلایدها از شفافیت استفاده می کنند. شفافیت ورق های شفاف با ابعادی شبیه به ورق های کاغذی است. تصویر را می توان بر روی این ورق های شفاف کشیده یا چاپ کرد. آنها باید روی پروژکتور قرار بگیرند.

پروژکتورهای سرپوشیده دارای یک آینه هستند که تصویر آینه ای را که توسط جهت گیری رو به بالا از شفافیت ها ایجاد می شود، متوقف می کند. پروژکتورهای سرپوشیده نیز یک دمنده داخلی دارند که مانع از بریدن لامپ می شود. این پروژکتورها در جنگ جهانی دوم و همچنین در مؤسسات آموزشی و دفاتر، در برنامه های آموزشی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. پروژکتورهای اسلاید و سربار تقریبا تا اواخر سال 2000 میلادی باقی ماندند، زمانی که پروژکتورهای دیجیتال آنها را عوض کردند.

آغاز عصر دیجیتال

از دهه 1970 تا 1990 رشد سخت افزار ها و نرم افزار های رایانه ها بسیار چشمگیر بود و ویدئو پروژکتور ها هم از این رشد بی نصیب نبودند. در سال 1987 دکتر لری هورنبک نخستین تراشه DLP را اختراع کرد. این دستگاه شامل یک مجموعه ای از آینه های کوچک است که در آن هر آینه مسئول طراحی یک پیکسل بر روی صفحه نمایش است. آینه منعکس کننده نور از یک منبع مانند یک چراغ زنون بر روی صفحه نمایش پروژکتور برای تولید تصاویر است. تراز کردن آینه ها به صورت دیجیتالی بسته به تصویری که باید خروجی باشد، کنترل می شود.

اولین پروژکتور DLP در سال 1996 به بازار عرضه شد , این تصاویر با دقت بالاتر و با سرعت بیشتری نسبت به پروژکتورهای مختلف موجود در معرفی آن تولید شد. در ابتدا، پروژکتورهای DLP از یک تراشه DLP تک استفاده می کردند، اما سه نوع تراشه DLP بعدا راه اندازی شد. پس از معرفی آنها، پروژکتورهای DLP به سرعت در بخش های مختلف از جمله سرگرمی، آموزش و تجارت به تصویب رسید. پروژکتورهای DLP هنوز هم در سینمای خانگی، مؤسسات آموزشی و ادارات محبوبیت خاص خود را دارند زیرا کیفیت تصویر و قیمت آنها نسبت به سایر مدل ها مناسب تر است.

 

نوشته شده در تاریخ 1398/02/11

برچسب ها

 لیست مطالب وبلاگ
لوگو تصویر گستران امید