جستجوی محصولات و مطالب
مقایسه ویدئو پروژکتور و تلویزیون برای استفاده خانگی
مقایسه ویدئو پروژکتور و تلویزیون برای استفاده خانگی

گاهی کاربران خانگی به فکر خرید ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون می افتند، گرچه این امر کاملا سلیقه ای است اما تفاوت ها و شباهت های بسیاری وجود دارند که در این مطلب تمامی ابعاد استفاده از ویدئو پروژکتور های خانگی به جای تلویزیون در خانه را مورد بررسی قرار میدهیم.

تلویزیون و ویدئو پروژکتور در یک نگاه

عموم مردم برای تماشای فیلم ، سریال و مسابقات ورزشی از تلویزیون استفاده می کنند که کاملا جوابگوی نیاز آن ها است و تفاوتی برایشان ندارد اما عده ای به دنبال تصویر بزرگ تر و با کیفیت مطلوب تر می باشند که به سراغ ویدئو پروژکتور های خانگی می روند.

تلویزیون ها در سایز ها و شکل های متفاوتی طراحی شده اند که در همه خانه ها نمونه های متفاوتی از آن ها را دیده ایم ، اما ویدئو پروژکتور ها به دلیل استفاده های تجاری و آموزشی کمتر به چشم می آیند. به طور کلی ویدئو پروژکتور دستگاهی است که تصاویر را در ابعاد بزرگ تر و یا کیفیت مطلوب تر بر روی پرده نمایش ، نمایش می دهد.

تفاوت ها و شباهت های ویدئو پروژکتور با تلویزیون

شباهت تلویزیون و ویدئو پروژکتور این است که هر دو دستگاه تصاویر را برای کاربران به نمایش در می آورند ، اما این دو دستگاه تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که در لیست زیر به طور کلی به آن ها اشاره می کنیم و به بررسی تک تک این تفاوت ها می پردازیم.

  • سایز صفحه تصاویر
  • نور مورد نیاز در محیط
  • طول عمر
  • هزینه خرید ، نصب و راه اندازی
  • جابجایی و فضای مورد نیاز برای نصب

مقایسه سایز صفحه نمایش ویدئو پروژکتور با تلویزیون

تلویزیون ها موجود در بازار عموما در ابعاد های 43 ، 55 ، 65 و ... می باشد. متوسط اندازه تلویزیون ها بین 13 تا 80 اینچ است ، این در حالی است که پروژکتور ها می توانند بسته به فضای محیط و نیاز کاربر تصاویری تا 4 برابر تلویزیون را نمایش دهند. در ویدئو پروژکتور های خانگی با وجود نمایش تصاویر در ابعاد بزرگتر کیفیت تصویر افت نخواهد کرد.

نمایش تصاویر در ابعاد بزرگ تر باعث می شود تا جزئیات تصویر به خوبی نشان داده شود که این امر سبب جلب توجه بیشتر کاربران می شود. تصویر بزرگتر به طور کلی هیجان بیشتری را به همراه دارد.

نور مورد نیاز برای نمایش تصاویر با کیفیت مطلوب

همیشه نور یکی از بزرگترین چالش ها برای نمایش تصاویر بوده ، حتما تا بحال سایه افتادن در تلویزیون را تجربه کرده اید. هم در تلویزیون ها و هم در پروژکتور ها فرقی ندارد شدت روشنایی و رزولوشن دستگاه چقدر باشد هر چه نور محیط کمتر باشد تصاویر درخشان تر و پویا تر به چشم می آیند. در ویدئو پروژکتور ها معضل نور بیشتر حس می شود اما برای اینکه با ایراد یا مشکلی روبرو نشوید، کافی است که ویدئو پروژکتوری را انتخاب کنید که شدت نوردهی و اندازه تصویر آن با محیط مورد نظر شما متناسب باشد. در پروژکتور ها به دلیل این که نور از دستگاه به پرده نمایش و از پرده نمایش به چشم ما می رسد تماشاچی کمتر خسته می شود.

بررسی طول عمر ویدئو پروژکتور و تلویزیون

ویدئو پروژکتور ها طول عمر لامپ متوسطی دارند، پس از تمام شدن عمر لامپ دستگاه باید آن را تعویض کرد. اما می توانید با هزینه بیشتر در هنگام خرید ، ویدئو پروژکتور لیزری بخرید و نیازی به تعویض لامپ نداشته باشید.

در تلویزیون ها کاربر دغدغه و هزینه های تعویض لامپ را ندارد و عمری بیشتر از ویدئو پروژکتور ها دارند.

هزینه های ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون

برای خرید تلویزیون ، کاربر علاوه بر خرید دستگاه هزینه میز یا پایه دیواری را هم می پردازد اما در ویدئو پروژکتور ها هزینه های متفاوتی وجود دارد. کاربر باید علاوه بر دستگاه ویدئو پروژکتور ، پرده نمایش ، پایه ویدئو پروژکتور و هزینه نصب و راه اندازی را نیز بپردازد.

به طور کلی در سایز های کوچک خرید تلویزیون به صرفه تر از ویدئو پروژکتور می باشد اما در صورت تمایل به داشتن صفحه نمایش های با سایز بزرگتر از 100 اینچ و کیفیت 4K قیمت ویدئو پروژکتور های خانگی نسبت به تلویزیونی با این اندازه خیلی کمتر می باشد.

فضای مورد نیاز و امکان جابجایی ویدئو پروژکتور

تلویزیون ها را عموما بر روی یک میز قرار می دهند و یا بر روی دیوار نصب می کنند، با توجه به سایز صفحه نمایش های موجود در بازار تلویزیون ها فضای زیادی را اشغال نمی کنند. تلویزیون ها را به دلیل بزرگ بودن و سنگین بودن دستگاه نمی توان به راحتی جابجا کرد.

در ویدئو پروژکتور ها به دلیل نمایش تصاویر بر روی پرده نمایش فضای بیشتری مورد نیاز است. خود دستگاه ویدئو پروژکتور فضای زیادی را اشغال نمی کند که می توانید آن را بر روی میز قابل حمل قرار دهید و یا بر روی سقف با استفاده از انواع پایه ویدئو پروژکتور به صورت دائمی نصب کنید.

حرف آخر...

با توجه به مقایسه مزیت ها و معایب ویدئو پروژکتور و تلویزیون در بالا می توان به این نتیجه رسید که انتخاب کاملا سلیقه ای است ، اما برای کاربرانی که از نظر مالی مشکلی ندارند استفاده از هر دوی این دستگاه ها می تواند بهترین انتخاب باشد.

 

 

 

نوشته شده در تاریخ 1399/01/17

برچسب ها

 لیست مطالب وبلاگ
لوگو تصویر گستران امید